باب: ما جاء
فيمن يستحل
الخمر
ويسمِّيه
بغير اسمه.
6. HAMRI HELAL KıLMAK İSTEYİP ONA İSMİNDEN BAŞKA İSİM VEREN
KİMSELER HAKKINDA GELEN BUYRUKLAR
وقال هشام بن
عمار: حدثنا
صدقة بن خالد:
حدثنا عبد
الرحمن بن
يزيد بن جابر:
حدثنا عطية بن
قيس الكلابي:
حدثنا عبد
الرحمن بن غنم
الأشعري قال:
حدثني أبو
عامر - أو أبو
مالك -
الأشعري،
والله ما
كَذَبَني:
سمع
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول:
(ليكوننَّ من
أمتي أقوام،
يستحلُّون
الْحِرَ
والحرير،
والخمر
والمعازف،
ولينزلنَّ
أقوام إلى جنب
عَلَم، يروح
عليهم بسارحة
لهم، يأتيهم -
يعني الفقير -
لحاجة
فيقولوا: ارجع
إلينا غداً،
فيُبيِّتهم
الله، ويضع
العلم، ويمسخ
آخرين قردة
وخنازير إلى
يوم القيامة).
[-5590-] (Abdurrahman b. Ganm el-Eş'ari), Ebu Amir -ya da
Ebu Malik- el-Eş'ari'den rivayetle dedi ki: "Allah 'a yemin ederim, o bana
yalan söylemiş değildir. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i şöyle buyururken
dinlemiştir:
Ümmetimden bazı kavimler çıkacak ve bunlar hirri (zinayı), ipeği,
hamrı ve eğlence aletlerini çalmayı helal belleyecekler. Andalsun bazı topluluklar
bir dağın yakınında konaklayacaklar. Çobanları onlara ait koyunlar ile gelecek.
Fakir bir kimse bir ihtiyaç için yanlarına varacak da onlar: Sen yarın bize
tekrar gel, diyecekler. Allah da onlara geceleyin azap gönderecek, dağı
başlarına yıkacak. (Bu azaptan kurtulan) diğerlerini ise kıyamet gününe kadar
mesh ederek maymunlara ve domuzlara dönüştürecektir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"el-Hirr'i ... helal bilecekler." el-Hirr, ferc
demektir. Yani zinayı helal bilecekler. "Çalgı aletlerini", eğlence
araçlarını demektir.
"Ve birtakım topluluklar bir dağın yanında
konaklayacaklar." (Dağ anlamı verilen) Alem: yüksek dağ demektir. Dağın
tepesi diye de açıklanmıştır.
"Allah geceleyin onları helak edecek." Geceleyin
gönderdiği azap ile onları helak edecek. Çünkü (geceleyin helak etmek anlamı
verilen) el-beyat: düşmanın geceleyin baskın yapması demektir.
"Dağı başlarına yıkacak." Yani dağı üzerlerine
düşürecek, yıkacak.
İbn Battal dedi ki: Eğer alem 'den kasıt dağ ise onu üzerlerine
kısım kısım yıkacaktır. Eğer yüksek bir bina demek ise o binayı yıkacaktır ve
buna benzer bir iş olacaktır, demektir.
Hadisten Çıkan Sonuçlar
1- Bu hadiste Allahlın haram kıldığı bir şeyi ismini değiştirmek
suretiyle helal kılmak için hileli yollara sapan kimselere ağır bir tehdit
vardır.
2- Hüküm, illet ile beraberdir. İçkinin haram kılınmasındaki
illet ise sarhoşluk vermesidir. O halde sarhoşluk nerede bulunursa haram hükmü
de orada . vardır. İsterse isim devam etmesin.
3- İbnu'l-fuab1 der ki: Bu hadis, hükümlerin, isimlerin lafızlan
ile değil de bizzat manalar ile alakalı olduğu hususunda esaslı bir dayanaktır.
Bu da hükmü lafza ait olarak kabul edenlerin kanaatini reddetmektedir.